Skip navigation

Jag åker Stena Line mellan Göteborg och Frederikshavn cirka en gång i veckan. Det blir många turer fram och tillbaka över Kattegat varje år. Det ett nödvändigt ont att använda dessa båtar. Hade det funnits ett annat alternativ, så hade jag valt det. Tyvärr, för företaget har betytt så mycket för Göteborg och den västsvenska utvecklingen. Men nu är jag mest förbannad på deras kvalité och service. Det är fler än jag som känner samma sak. Alla som åkt Stena Line, som jag känner, gör gärna vad som helst bara de slipper åka de där fruktansvärda båtarna. Jag är därför inte alls förvånad över att Stena Line dras med ekonomiska problem.

För det första är personalen rent ut sagt förbannat otrevlig och oprofessionell. De påminner mycket om tanterna i kassan på snabbköpet. Glädjen i att erbjuda kunderna en trevlig överfart är som bortblåst. Det är som om deras blickar har stelnat. Alla passagerare skall betraktas som jobbiga.

Många gånger, om inte alla, möts man av avsnäsning från damen i informationen. Vill man ha en vattenskål till hunden, så himlar hon med ögonen; vill man köpa en tidning så är man besvärlig; vill man ställa en fråga får man vänta i evigheter innan hon pratat färdigt med sina kollegor.

Maten ombord är sorglig, färglös och smaklös, samt dyr! Och ibland undrar man vad hälsoinspektionen skulle säga om de var ombord. Och angående hälsoinspektion; titta ALDRIG på golvet ombord en stenafärja! Den städning som försiggår är knappast grundlig, och det är inte ovanligt att man hittar pommes frites på golvet under en nystädad stol. Om jag hade småbarn skulle jag ALDRIG tillåta dem vara i kontakt med golvet under överfarten. Äckligare golv får man leta efter.

Medarbetarna kör en uniform. Det är ju bra, eftersom man då vet vem som är anställd ombord. Men, det vore trevligt om de i vart fall fick rena uniformer – eller att de kunde byta om de sölade på sig själva. Som det är nu påminner deras fläckiga klädsel om en flottig långtradarchaufför, som äter på McDonalds varje dag och inte bytt t-shirt på en månad. Oerhört osmakligt.

Priset för en överfart skall vi inte ens diskutera. En vanlig enkelbiljett kostar för gångpassagerare 165:-. Till det kommer också ett bränsletillägg på 40:- per väg. Detta motiveras med

Stena Line och Scandlines är tvingade att höja sina priser eftersom bränslekostnaderna nu har nått en extremt hög nivå.

Att oljepriset har sänkts dramatiskt sedan bränsletillägget infördes hindrar inte Stena Line från att fortsätta ta ut dessa extra 40 kronor. Allt för att mjölka pengar av kunden. Att betala 205 kronor enkel väg för att åka i en skitig container med otrevlig personal tycker jag inte riktigt är priset värt, men jag måste göra det. Då är det ju än värre för dem som har bil med sig. Enkelpriset för dem ligger i bästa fall på knappt 600 kronor enkel väg (men då är det värdelösa avgångstider), men i de flesta fall får man punga ut med 1000 – 1500 kronor för en enkelvägsbiljett. Det är sorgligt dyrt.

Stena Line har mycket att lära av andra rederier. Studera exempelvis hur Color Line sköter linjen mellan Strömstad och Sandefjord i Norge. Det är en upplevelse att komma ombord! Personalen är trevlig, renlig och väldigt service minded. Golvet är kliniskt rent och man ser aldrig gammal mat liggandes överallt. Här skulle jag garanterat låta mina småbarn kravla omkring bäst de ville. Maten är också den bra, och då ingår ”all you can drink” i priset (inkl öl och vin). Biljettpriset för en gående person är detsamma som hos Stena Line, men för bilar är det ENORM skillnad. En bilbiljett kostar bara 195 kronor när det är som dyrast. Och kom inte och säg att det har med tax-free att göra. Priserna i affären är cirka detsamma hos båda rederierna.

Jag efterlyser konkurrens! Skulle ett annat bolag starta upp på samma sträcka skulle jag inte tveka en sekund att byta över till dem. Sämre än Stena Line, som det ser ut idag, kan det knappast bli. För Stena Line är det ju så enormt enkelt att fräscha upp sig och attrahera fler människor. Priserna är ett gigantiskt problem som de lider av. Höga priser avskräcker människor från att åka, och när de dessutom vet att upplevelsen ombord är förfärlig, så åker de inte alls. Sänk priset, så kommer fler att åka och intäkterna bli större! Fräscha upp ombord också (det kostar inte många pengar) så blir intäkterna ännu större!

Intressant! Mer om , , .

Annonser

One Comment

  1. Jag håller med 100%, Kom idag från GBG-Kiel och man kan inte bli annat än avundsjuk på norrmännen när den kolossala Color Line Fantasy kommer in, man skäms att man åker med en utsliten fiskebåt från 80 talet. Jag hade gärna betalat lite mer för en bra kryssningskänsla men sedan Stena har majoritet och eftersträvar inte service eller utbud så har man inte så mycket val förutom att åka upp till Norge. T.o.m Stena Saga har mer kryssningskänsla än de övriga båtarna.

    Maten är usel, inredningen och utbuden på nöjen är rentav kalle anka skämt. Vi åkte på en fredag och det fanns ingen nattklubb öppen, bara några avdankade trubadurer!

    Nä, man får väl åka till Oslo, Köpenhamn eller Stockholm för kryssningskänsla.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: