Skip navigation

I Stockholm valde man att införa trängselavgifter för att korta köerna in till stan och förbättra innerstadsmiljön. I Köpenhamn väljer man istället att införa rödljus, och därmed förlänga köerna in till stan, för att förbättra innerstadsmiljön.

Det bästa vore nog att Köpenhamn tog bort många av de onödiga vägar de har inne i stan istället. Gör det besvärligare för bilisterna att köra INNE i stan. I Sverige (i alla fall i Göteborg) är det nästan praxis att stora breda vägar inne i stan reduceras till småvägar med en fil i vardera riktning, samt att bygga om många smågator till gårds- eller gågator för att minska trafiken. Det skulle Köpenhamn ha stor nytta av. Varenda gata är körbar med bil och är såklart trafikerad. Dessutom kör ju danskarna som galningar och parkerar precis överallt utan minsta tanke på sina medtrafikanter (en vanlig väg reduceras normalt till en enkelriktad väg eftersom folk parkerar längs sidorna med 4/5 av bilen ute på vägbanan).

Okej, kan förstå att Köpenhamn inför sådana restriktioner i brist på annat, men de kanske borde tänka på tillgängligheten inne i stan först (som jag nämner ovan). Så länge folk vet att det är enkelt att ta sig fram inne i stan kan de gott och väl tänka sig att stå i kö en stund längre och lyssna på radio eller liknande. Det skall väl också tilläggas att den danska regeringen måste godkänna införandet av trängselavgifter för att något sådant skall kunna införas. Några sådana planer finns dock inte från regeringens sida, ännu.

Intressant! Mer om , , .

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: