Skip navigation

Nu har alla länder valt sina låtar inför Eurovision 2008 i Belgrad. Hur bra eller dåliga är låtarna, och finns det stora hot mot Sverige och Charlotte Perrelli? Jag har lyssnat igenom låtarna och betygsatt dem enligt skalan 1 till 5, där 5 är bäst (siffra inom parantes avser vilken semifinal landet tillhör – stjärna visar direktkvalificerad). Låt oss börja.

Albanien (2). Olta Boka – Zemren e lame peng. Balkanballader brukar antingen vara bra eller dåliga. Det är väldigt sällan de hamnar mitt emellan. Men det gör den här låten. Jag kan inte bestämma mig för om jag gillar den lite, eller totalt ogillar den. Den har charm och styrka, men den har inte DET. Betyg: 3Andorra (1). Gisela – Casanova. Hjälp, det är som Samba Sambero all over again, fast bättre. Det är en typisk låt som svenskarna gillar, så den kan säkert få några röster från det kalla nord. Min röst får den dock inte, men jag kan vara snäll nu och ge ett medelmåttigt betyg. Betyg: 3

Armenien (1). Sirusho – Qele Qele. Pop som kan vara riktigt farlig med den rätta koreografin. Fart och fläkt från 35:e sekunden till slutet. Låten har tydliga influenser från sin regions musik, och det är något som européer är ganska svaga för (osökt känns det här som något Arash skulle göra). Personligen tror jag en här låten kommer gå obehindrat till final. Jag skulle nog säga att den är bland de tio bästa låtarna i årets eurovision. Betyg: 5

Azerbajdzjan (1). Elnur Hüseynov & Samir Javadzadeh – Day after day. Debutantlandet kommer med ett bra bidrag till Belgrad. Visuellt går det hem och musikaliskt är det hett och fräckt, och totalt olikt vad våra fördommar förväntar sig av Azerbajdzjan. *jubel* Betyg: 4

Belgien (1). Ishtar – O julissi na jalini. Det är egentligen inget fel på själva musiken, den är ganska okej, som vore den hämtad från en 1940-talsfilm. Men jag är starkt emot att använda ett påhittat språk (Sanomi var originell, men det går inte att återanvända konceptet så snart igen). Jag kan heller inte hjälpa tycka att sångerskan ser väldigt löjlig ut. Betyg: 2

Bosnien & Herzegovina (1). Elvir Lakovic Laka – Pokusaj. Låten gör mig väldigt kluven. Han sjunger inte bra, och av många är det här bidraget betraktat som ett skämtbidrag. Men jag kan inte hjälpa att låten faktiskt tilltalar mig. Musiken är väldigt speciell och nytt för eurovisionen. Hade han varit en bättre sångare, texten varit begriplig och låten spelats på radio hade jag nog fastnat för den. Undrar om Europa känner likadant. Betyg: 4

Bulgarien (2). Deep Zone & Balthazar – DJ, take me away. Det här är gung, dans och fest! Låten får mig att tänka på 1990-talets Shamen eller Prodigy. För låten är som en fräsh remix av en 90-talslåt. Jag gillar det och kan se en potentiell låt som klättrar på Tracks. Betyg: 4

Cypern (2). Evdokia Kadi – Femme fatale. Vi börjar klassiskt grekiskt och går vidare med lite mer modern grekisk folkmusik. Det enda som lyfter i låten är sångerskan som lyfts upp sittandes på ett bord. Betyg: 2

Danmark (2). Simon Mathew – All night long. Typisk dansk eurovisiondussinpop. Det här har vi hört förut, och det övertygar inte i år heller. Men vi kan inte klandra de danska tittarna för det här trista inslaget. Nej, vi bör klandra DR för att inte ta tävlingen tillräckligt seriöst. För trots att låten är jättedålig är det nog den bästa av de bidrag som fanns med i årets sunkiga upplaga av Melodi Grand Prix. Betyg: 2

Estland (1). Kreisiraadio – Leto svet. Lätt och svett? Ja, den här låten är lika intressant som intorkad svett. Estnisk humor går inte hem i övriga Europa, främst eftersom ingen förstår vad det roliga är (det enda begripliga, men extremt infantila, är juckandet med pianot). Betyg: 0

Finland (1). Teräsbetoni – Missä miehet ratsastaa. Finnarna kör på med rock i år igen. Det skulle de inte ha gjort, för den genren är extremt uttjatad vid det här laget. Förmodligen är det en sådan stil som bara går att vinna på en gång, och de gjorde de med bravur med Lordi 2006. Men i år går det inte. Den här usla låten luktar fotsvett och sunkigt otvättat hår lång väg. Betyg: 1

Frankrike (*). Sebastien Tellier – Divine. *applåder* Här är ett bidrag som gör något helt nytt. Musiken är starkt inspirerad av synthpopen på 1980-talet, och det kan inte slå fel! Dessutom är det frankrikes första bidrag helt på engelska, någonsin! Första lyssningen kan vara svår, men sedan blir man förälskad i det här och låten fyller hela kroppen med glädje. Frankrike, så här skall det låta! Betyg: 5

Georgien (2). Diana Gurtskaya – Peace will come. Blinda Diana sjunger en downtempo poplåt, men det är något som fattas. Känns oerhört slätstruket och inga överraskningar alls i hela låten. Synd, för landets debut förra året var riktigt kaxigt och bra. Sånt vill jag ha, inte mellanmjölkspop. Betyg: 2

Grekland (1). Kalomoira – Secret combination. Grekland har ryckt upp sig ordentligt på senare år och skickat låtar som är bra och har ett gung inte är lättglömt. Det är därför inte helt oväntat att det även i år kommer en ganska lättsmält poplåt med tydliga grekiska influenser. Den stora nackdelen med årets låt är att den tenderar att bli lite väl tjatig och enformig för snabbt. Betyg: 3

Irland (1). Dustin the Turkey – Irlande, douze pointe. Jag har aldrig någonsin i mitt liv hört något mer förfärligt och sämre än det här i Eurovision (Spanien är nästan lika dålig, se längre ner). Det är så förbannat dåligt att det inte ens kan klassas som musik, underhållning eller ens ironi. Årets irländska bidrag är en större kränkning av mänskligheten än att bränna koranen och urinera på Kaba i Mekka under Hajj. Betyg: 0

Island (2). Eurobandið – This is my life. Den här dansanta låten med lite övertoner á la E-Type är riktigt läcker. Passar utmärkt i radio och låter inte särskilt mycket Eurovision. Jag gillar att Island tar steget vidare med den här låten. Borta är den rena flirten med schlagern och in flyter ren hitmusik. Kan man låta bli att inte gilla det här? Okej, slutet är lite väl snopet, men det är också enda nackdelen med hela låten. Betyg: 5

Israel (1). Boaz Mauda – Ke’ilo kan. I många år har Israel halkat efter när det gäller att prestera bra låtar till eurovisionen. Så är det inte i år. Boaz gör en av de bästa balladerna på riktigt länge. Det är inte längre Balkan som har patent på bra, fina och sköna ballader. Det här är en låt som jag kan lyssna om och om på igen och bara drömma mig bort. Betyg 5

Kroatien (2). Kraljevi Ulice & 75 cents – Romanca. Zzzzzzzz… Det här kunde vi gott klara oss utan. Gamla gubbar som pratar och sjunger något oförståeligt. Nej tack, jag tvingas hellre att se på ‘Debatt’ med Stina Dabrowski. Betyg: 1

Lettland (2). Pirates of the Sea – Wolves of the sea. Hade det inte vart för att Pirates of the Carribean är så uttjatat vid det här laget så hade de lettiska piraterna vart ett kul inslag. Låten är ganska löjlig, men driver inte med tävlingen som sådan (inte mer än att de sjunger att de skall stjäla showen). Måste dock erkänna att den glada refrängen är väldigt trallvänlig och något som tilltalar den allmänne. Kan vara en farlig låt i tävlingen. Betyg: 3

Litauen (2). Jeronimas Milius – Nomads in the night. Litauen har aldrig vart ett starkt eurovisionland, och det blir verkligen inte bättre i år heller. Undrar hur de tänkte när de valde den här låten. En långhårig slusk, som inte kan sjunga, i en ballad som låter hämtad från ett musikprogram med autokomponeringsfunktion. Usch, det här spräcker varenda trummhinna! Betyg: 1

Makedonien (2). Tamara, Vrcak & Adrian – Vo ime na ljubovta. Nu vet jag hur en mås, som kräks, låter. Det här är bara så dåligt att jag får ont i mina trummhinnor bara av att läsa titeln. Skall jag vara ärlig låter det som om en pinsamt, extremt dålig remix av frankrikes bidrag 2006 (Ortal – Chacun pense á soi). Kompositörerna måste ha gått på ecstasy, heroin, amfetamin och GHB samtidigt, annars kan man inte förklara vad som hände.  Betyg: 0

Malta (2). Morena – Vodka. Den här låten kommer garanterat att spelas på alla barer runt om i Europa (mest hos de supande svenskara och deras nöjestält i Grekland och andra chartermål runt i medelhavet), men det gör den inte särskilt bra. Min hjärna känns konserverad efter en genomlyssning och jag får huvudvärk. Låten kommer garanterat få många röster. Hade det vart en annan text hade jag vart mer positiv… men vodka? Snälla! Betyg: 2

Moldavien (1). Geta Burlacu – A century of love. KISSPAUS! Need I say more? Betyg: 1

Montenegro (1). Stefan Filipovic – Zauvijek volim te. En rockpopig låt från Thomas Ledin? Kanske, men den är från Montenegro. Egentligen ganska intetsägande även om den är trevlig att lyssna på. Tyvärr har den bara allt att förlora när man ser människan. En ordentlig make-over och genomtänkt framförande i Belgrad kanske kan rädda det hela till något anständigt. Betyg: 2

Nederländerna (1). Hind – Your heart belongs to me. Latinoinfluenser i Hinds låt. Det känns ganska passé och låten ger inget bestående intryck efter en genomlyssning. Betyg: 2

Norge (1). Maria Haukaas Storeng – Hold on, be strong. Ledsen lillebror, men det här är faktiskt bland det sämsta som Norge någonsin skickat (förra året var däremot värst hittills). Enformigt, färglöst, trist och extremt likt något som spelas i en hiss. Betyg: 1

Polen (1). Isis Gee – For life. Det här låter som om Mariah Carey hade ställt upp i eurovisionen; en i botten fin låt som blir totalt sönderskriken. Jag är inte helt säker på om man har satt på repeat efter 45 sekunder. Tycker låten bara går om, och om, och om igen. Den känns lite ofärdig på något sätt. Betyg 3

Portugal (2). Vânia Fernandes – Senhora do mar. Portugal är mästare på att skicka ballader eller dansbandstangolåtar med extremt dålig kvalité. Det imponerar inte i år heller. Rätt ner i soppåsen med den här balladen till bidrag. Betyg: 1

Rumänien (1). Nico & Vlad Mirita – Pe-o margine de lume. En ballad som har viss karaktär. De gör ett bra par på scen, dock hoppas jag att koreografin blir lite trevligare i Belgrad. Så mycket mer finns inte att säga. Betyg: 3

Ryssland (1). Dima Bilan – Believe. Dima är tillbaka efter två år med en låt som är producerad av Timbaland. Och visst hör man det. Jag får säga att jag är en smula besviken på att låten är så händelsefattig som den är. Lite för slätstruken och tar inte riktigt fart, men nog tror jag att den här låten kan bli farlig. För ju fler gånger man lyssnar på den, desto vassare blir den. Betyg: 3

San Marino (1). Miodio – Complice. Debuterande San Marino skickar en rockballad av helt okej snitt. Tyvärr står inte låten ut särskilt mycket, vilket är trist. Men det är helt klart i toppsiktet av årets ballader. Betyg: 3

Schweiz (2). Paolo Meneguzzi – Era stupendo. I år serveras vi en italiensk, lätt smörslungad poplåt med balladöverdrag. Som sött tilltugg har vi Paolo. Och det är väl på grund av det som låten blir godkänd. Betyg: 3

Serbien (*). Jelena Tomasevic – Oro. Det finns minst en balkanballad i varje Eurovision, och det här årets! Jag jublar som vanligt när det är ballad på gång från forna jugoslavien. I år blir jag inte heller besviken. Underbar känsla i den här sköna balladdängan. Lika stor potential som Molitva, Lejla eller Lane moje är det kanske inte, men tillräckligt nära. Hjärtat bara smälter. Betyg: 5

Slovenien (1). Rebeka Dremelj – Vrag naj vzame. Slovenien väljer i år att skicka en poplåt lite av det bättre popstuket. Det här faller mig faktiskt ganska bra i smaken, även om det inte är den bästa poplåten som Slovenien skickat (2007 och 2006 var ännu bättre). Men jag är ganska nöjd ändå och tror det här kan gå ganska långt, men inte till vinnarplats (dock till final). Betyg: 4

Spanien (*). Rodolfo Chikilicuatre – Baila el chiki chiki. IQ badboll personifierat. Om Spanien nu inte tycker att de kan vinna eurovisionen så behöver de inte ställa upp. Men att förnedra sig själva och skicka det här är så extremt barnsligt är tragiskt. Tyvärr finns risken att folk röstar på sån här dynga av ren protest, vilket i sig gör att det blir ännu värre nästa år. Jag hoppas innerligt att europas befolkning struntar i alla töntlåtar i år och får sett till att de utraderas för all framtid i tävlingen. Betyg: 0

Storbritannien (*). Andy Abraham – Even if. En av det brittiska kungadömets bättre låtar sedan Lindsay Dracass 2001. Låten har starka influenser av 1970-talsdisco. Det svänger och tilltalar nog ganska många. Jag får säga att jag är positivt överraskad av låtvalet, men det är inget jag skulle lyssna på fler gånger än just när jag bliv tvungen till det. Betyg: 3

Sverige (2). Charlotte Perrelli – Hero. Kommentarer överflödiga. Gillar man inte det här så bör man inte se på Melodifestivalen eller eurovisionen. Betyg: 5

Tjeckien (2). Tereza Kerndlová – Have some fun. Det här är återigen en låt som någon bara orkat spela in 30 sekunder av, och sedan låtit gå på repeat.  Om Charlotte Perrelli ingjuter ett berg av lycka och skoj med sin låt kan den bara ingjuta ett sandkorn. I övrigt är jag fruktansvärt trött på allt lättklätt i den här genren. Är tuttar och muttor det enda som får folk att rösta? Hello, om ni inte tilltalar gaypubliken kan ni omöjligen vinna – och gaypubliken gillar INTE hängpattar eller fisklådor. Betyg: 1

Turkiet (2). Mor ve Otesi – Deli. Turkisk blöjrock som kan charma en del rockdiggare. Det charmar inte mig och kommer därför inte prioriteras högt som ”stund man inte får missa” när jag ser på eurovisionen. Jag saknar etnoinfluenser iår hos Turkiet. *snyft* Betyg: 3

Tyskland (*). No Angels – Disappear. Även om låten är danskproducerad blir den inte så bra. Det är dussinpop utan större variation. Här har man tydligt sandpapprat låten så mycket att det inte fanns några egenarter kvar. Låten är fortfarande trallvänlig, men den gör inget bestående intryck. Betyg: 3

Ukraina (2). Ani Lorak – Shady lady. Danslåt med lite Daft Punk-influenser (ja, de är väldigt små). Vid första anblick är låten inte något som lägger sig på minnet. Förmodligen kommer resten av Europa inte göra det heller. Det där med att repetera samma musikslinga var 30:e sekund är inget vinnarkoncept. Betyg: 3

Ungern (2). Csezy – Candlelight. En helt okej vokalist som fyrar av ett balladnummer som vore hämtat från en musikal (nästan). Jag tror det är många som gillar den här typen av musik. Förra årets ungerska bidrag, Magdi – Unsubstantial blues, var lite i samma stil. Folk som lyssnar bli avslappnade, men samtidigt styrkta inför resten av kvällen. Det är en klart godkänd insats. Betyg: 3

Vitrysslad (2). Ruslan Alekhno – Hasta la vista. Diktaturen skickar ytterligare en rockigare låt detta året. Diktatorpop har förbytts till diktatorrock. Jag gillar verkligen inte den här genren. Det är så trist och ointressant att lyssna på. Bra tillfälle att fylla på snacksen. Betyg: 2Summering. Det finns några godbitar och mycket skräp i årets upplaga av eurovisionen. Sverige får bara rösta i andra semifinalen (samt finalen), vilket gör det hela ganska intressant. Ser vi till betygen i de två semifinalerna kokar det ner till ett snitt på 2,58 i första semifinalen och 2,28 (2,42 inklusive Sverige) för andra semifinalen. Sett ur min musiksmak är alltså den första semifinalen lite svårare att ta sig igenom än den andra. Det är nio låtar från varje semifinal som tittarna röstar fram. Utöver det utser jurygrupperna ytterligare ett tionde bidrag från vardera semifinal. Totalt utgörs finalen alltså av 25 låtar (fem stycken är direktkvalificerade, se stjärnorna ovan). Charlotte bör inte ha några som helst problem att kvala igenom semifinalen. Det är hon och ytterligare nio låtar som är toppstjärniga (4 eller 5 i betyg), resten är mediokra saker som endast följer med som utfyllnadsmateriel. Lycka till Charlotte! Du kan klara det galant!

Intressant! Mer om , , , , , .

4 Comments

  1. Bra jobbat! Kul att läsa. Rätt låt vann i alla fall i Sverige. Och schlagerkung är bäst på att tippa. Mycket nöjd.

  2. Nå int har sverige den bästa låten heller………..

  3. hmmm: nej, det är sällan svenskarna har det, eftersom de ”bara” vunnit 4 gånger. Men Charlotte är bland de bästa i år (därmed inte sagt den bästa).

  4. Nog har Sverige god chans att ta sig till finalen. Charlotte med hennes Hero var utan tvekan det bästa bidraget inom melodifestivalen, och utan att ha hört de andra bidragen i ESC så skulle jag nog tippa på att hon är bland de bästa där med. Tar Hero sig till final så har vi nog goda chanser till en bra placering där med, kanske till och med vinst??=)

    LYCKA TILL I BELGRAD CHARLOTTE!!!


One Trackback/Pingback

  1. By Grattis Ryssland « Från Danmark till Sverige on 26 Maj 2008 at 4:14 e m

    […] vann är helt okej för min del, och låten blev bättre i hans liveutförande. Jag skrev den 16 mars hur jag tyckte låten var slätstruken och lite tråkig, men samtidigt att jag trodde den kunde […]

Kommentera

