Skip navigation

Kvällens Uppdrag Granskning skall tydligen återigen handla om ICA och den så kallade köttfärsskandalen. Nu har man ”scoopat” att ICA tydligen kände till ”fusket” med köttet sedan tidigare.

Jaha? Och vad i detta ligger det nya? SVT publicerade redan den 7 december en artikel om just exakt samma sak (även hos Plus och SvD). Det blir varken mer intressant, bättre journalistik eller bättre program av att man återvinner gamla nyheter som om de vore nya. Kanske har redaktionen dålig koll på den fria televisionens egna nyhetsrapportering?

Personligen känner jag bara en sådan trötthet på det här med ”köttskandalen”. Det blir seriöst först när man undersöker andra kedjor och affärer för att se vad som sker där. Jag tror inte en sekund på att ICA skulle vara kroniskt sämre än exempelvis COOP eller närbutiken med egen chark. Dessutom är det så enormt överhajpat att man nästan baxnar. Allvarligt talat, det finns två delar i ”köttskandalen”. Det ena är att man ompaketerar köttfärs som passerat sista säljsdatum. Problemet häri ligger snarare i att allt för mycket bra kött går till spillo med de regler som finns idag. Och hur passar det egentligen in i dagens hysteri kring klimatet och hur kossor fiser och släpper ut växthusgaser? Hushållning med det vi har, och inte överproducera, är väl snarare ledordet. På det sättet är ompaketeringen snarare klimatsmart än äcklig. Köttfärs håller bra mycket längre än sista förbrukningsdatum. Däremot tycker jag det snarare handlar om hyffs där man upplyser kunderna att köttet har fått ny förpackning. Kanske är det bättre att man då sätter ner priset, eller har en informationskampanj om hur väl tilltagna gränserna på livsmedlen egentligen är. Men, jag antar Uppdrag Gransknings redaktion är sådana som inte kan dricka mjölk en minut efter sista förbrukningstimme.

Det andra problemet är det egentliga problemet, nämligen att man tappar kött på golvet och skrapar upp det igen. Det är extremt dålig stil och ohygieniskt. Miljön där det hela sker är tyvärr inte steril och köttet får inte komma i kontakt med andra ytor. Detta är vad man skall vara förbannad över, att charkpersonalen inte känner till allmän och grundläggande livsmedelshygien. I ett vidare perspektiv får det mig snarare att tänka på hur det måste vara likadant överallt, från andra butiker till restauranger. Påminner mig om den gången jag var i Indien och fick in toast till frukost, och två klattar musbajs på brödet som pålägg. Det ligger ungefär på samma nivå.

Jag blir också glad över att ICAs vinst har ökat sedan förra året. Uppenbarligen hade inte den ‘fria televisionens’ ensidiga inriktning på ICA någon större effekt på försäljningen av kött. Inte ens på mig faktiskt. När jag är i Sverige handlar jag idag hellre på ICA än på COOP, eftersom jag vet att ICA åtminstone sett över sina rutiner.

Intressant! Mer om , , , , .

Kommentera

