Skip navigation

Facebook slog igenom stort 2007. Som så många andra anslöt jag mig för att hålla kontakt med mina vänner och bekanta. I början var det spännande och jag kunde vara inloggad under längre tider varje dag. Ofta hade jag till och med Facebook öppet i browsern, för att titta in då och då. Meddelanden skickades kors och tvärs, folk lade till mig som sina vänner och jag lade till dem, grupper anslöt jag mig till, låtar lades upp på min iLike-lista och apps installerades i en hejdundrandes takt. Men det var då det. Idag använder jag inte Facebook alls längre. Det händer inget och det är inte alls kul. Nyhetens behag är förbi. Men det är inte bara jag som känner det. De flesta av mina vänner är heller nästan inloggade längre. Enda gången jag faktiskt tar sig tid att logga in är om någon skickar ett meddelande till mig. Eftersom jag får ett mail om att jag har ett meddelande på Facebook, och att det i mailet står vad som står i meddelandet, brukar jag inte ens orka logga in för att svara. Är det inte intressant så bryr jag mig helt enkelt inte. Och i ärlighetens namn får jag sällan meddelanden (mindre än 1 gång per månad), däremot översvämmas man av FunWall-saker och invites av diverse slag. Dem ignorerar jag fullständigt.

Av den anledning blev jag inte förvånad när jag idag läste att Facebook, enligt anonym ‘expert’, är vid att kollapsa. Jag håller med helt och hållet, Facebook kommer inte överleva så länge till. Åtminstone är dess glansdagar sedan några månader förbi. När väl Facebook börjar dala kommer det gå snabbt… Jag har också  märkt att det är något som saknas för att få hela idén att hålla ihop ordentligt. Det ser bra ut på håll, men tätt på känner man sig lite otillpass.

Det hela påminner mig ganska mycket om vad som hände i HBT-sveriges tidiga 2000-tal. Det största gaycommunityt var Sylvester. Alla var där, och det var också där jag lärde känna mina första vänner i homovärlden. Communityt blomstrade och allt var frid och fröjd. Samtidigt startades QXs community Qruiser upp, men nådde ingen större framgång till en början. Dock kanske man inte skall förvänta sig en ”instant hit” vid nystart. Facebook tog också en tid på sig att etableras. I vart fall fick Sylvester lite tekniska problem, och det tog inte långa tiden innan i princip hela HBT-Sverige hade förflyttat sina profiler från Sylvester till Qruiser. Att dessutom Sylvester valde att bli betalcommunity förbättrade inte deras aktier. Qruiser blomstrade upp och har sedan dess vart största HBT-communityt i Norden. Bortsett från att Facebook inte lider av tekniska problem (vad jag vet) så kommer flykten därifrån bli påtaglig, och stor, när väl den börjat. Användarna kommer helt enkelt att leta upp nya alternativ att hålla kontakt med sina vänner.

Intressant! Mer om , , , , .

Kommentera

