Skip navigation

Att ta tåget från Uppsala till London kanske inte är världens smidigaste alternativ, eller ens särskilt billigt. Hur bekvämt är det egentligen att resa med många byten och långa restider? Tåg har sin charm och jag åker hellre tåg mellan Göteborg och Stockholm när jag är i Sverige, än att ta flyget. Tidsmässigt är det nästan detsamma från centrum till centrum, och det är en annan upplevelse att ta tåget. Men att åka tåg till London från Sverige skulle jag aldrig ens tänka mig. En upplevelse, ja kanske, men att behöva byta flera gånger och att åka dygn i sträck är inte särskilt bekvämt eller smidigt.

Att åka transsibiriska/transmanchuriska/transmongoliska järnvägen är något helt annat. Samma tåg i en vecka och ett minst sagt annorlunda landskap och samhällen som passeras, samt ett ganska rimligt pris. Det kan jag gott tänka mig och se själva tågresan från Moskva till Peking som huvudnumret. När man åker från Uppsala till London tror jag knappast man ser tågresan som huvudnumret.

Inrikes i södra Sverige (Stockholm – Boden tar 13 timmar och känns inte riktigt som ett förstahandsalternativ) och Danmark fungerar tåg utmärkt, och i vissa tättbefolkade och närliggande regioner av Europa likaså. I övrigt är flyg fortfarande det bästa alternativet att resa från Skandinavien ut i Europa, eller norrut i Sverige. Jag ser däremot fram emot den dagen då riktigt snabba tåg går ut i Europa och det kanske finns en möjlighet att nå London eller Paris från Sverige på några timmar istället för runt ett dygn.

Intressant! Mer om , .

Kommentera

