Skip navigation

Det är kul att betrakta Sverige och svenskarna från utsidan. Bilden vi själva har av oss är kanske inte riktigt samma bild som icke-svenskar har. SvD skriver idag om hur utlänningar ser på svenskarna.

Här i Danmark kommer jag ofta i diskussion med mina vänner och bekanta om hur de ser på Sverige. Tysta, blyga och ordinära tillhör de vanligaste omnämningarna. Att svenskarna super väldigt mycket på helgerna och utomlands är också något som danskarna lagt märke till. Inte så konstigt kanske eftersom varje stad som har färjeförbindelse till Sverige, eller i Köpenhamn, får stå ut med stupfulla svenska gäng varenda eviga helg året om.

När det häller samhället anser många danskar att vi är ganska mesiga som hela tiden väljer om samma regering, ungefär som om svenskarna är rädda för förändring. Bilden av Sverige som en enpartistat är mycket stark bland mina bekanta (även dem som röstar på oppositionen här i Danmark). De danska tidningarna är bra mycket mer detaljerade kring hur svenska regeringar missbrukar sin makt på sådant sätt som socialdemokraterna varit experter på. I Danmark häpnar man över att svenskarna inte bryr sig om det. Samtidigt är danskarna väldigt roade av svenskarnas besatthet av skandaler som riktas mot enskilda politiker. Det skall bra mycket mer till än obetalad tv-licenser eller svart städhjälp eller uttag för många tusentals kronor på statens kontokort innan det blir en skandal av proportioner (och avgångar) i Danmark.

Det absolut första jag stötte på var att alla omtalade Sverige som ”förbudssverige”. Vi har lagar för att förbjuda nästan allt. Uppfattningen är att man inte får göra något i Sverige. Det enda andningshål i svenska lagstiftningen är att vi har en bredare allemansrätt än danskarna. Och visst, i förhållande till Danmark känns Sverige väldigt mycket mer strikt och reglerat.

Men något som jag hade mycket gott skratt åt var uppfattningen att svenskarna är så gay. Mest skoj blir det eftersom jag, och många av mina danska vänner, är det själv. Svenskarna har ett mycket mer feminint uppträdande och rörelsemönster än de flesta danskar. Och när det kommer till uttalet är vi väldigt feminina, oavsett hur maskulina vi själva tror att vi är. En kompis till mig berättade att han besökte Sverige för en tid sedan. Han tyckte det fanns många snygga killar där, men direkt de öppnade munnen ville hem till Danmark igen där rösterna inte var så fjolliga och pipiga. Jag kan nog förstå hur han tänker. Är man uppväxt med det så märker man inget konstigt, och danskarna har ett annat röstläge än vad svenskarna har. Det är ungefär som när svenskarna tycker att norrmännen alltid är så förbannat glada. Eller som att se David Beckham och sedan höra honom prata. Traumatisk upplevelse.

Intressant! Mer om , , , , , , .

11 Comments

  1. Det där med förbudssverige (jämfört med Danmark) är inte sant. Jag har aldrig varit med om ett samhälle som är så reglerat som detta (bor i DK sedan 2001). Det endan man inte kan i Sverige är att handla sprit i matbutiker, det är hela ”förbudssverige”.

  2. Ja, Danmark är ganska mycket reglerat, men det är inte den hållningen som danskarna själva har gentemot Sverige. Förbudssverige rör det mesta som står i kontrast till Danmark, vilket inkluderar monopol på alkohol, men också apoteksmonopolet (att inte kunna handla nässpray i vanlig butik) och att hastighetsbegränsningarna är något lägre. Att förbudssverige inte är så stort om danskarna själva vill få det till är en helt annan fråga, som de dock inte har så stor koll på tror jag. Men en attityd är svår att ändra på snabbt. Det hade vart lite kul om svenskarna började prata om Förbudsdanmark.

  3. Dessutom aer ju inte Sverige saa ensamt om foerbudsmentaliteten som vi ofta tror. Haer i den amerikanska mellanvaestern daer jag bor kan man visserligen koepa baade naesspray och vin i matbutiken, men alkohol faar inte saeljas paa soendagarna, och dessutom inte paaa valdagen medan roestandet fortfarande paagaar.

  4. Jepps. Det påminner om det danska förbudet att man inte fick sälja alkohol efter kl 1800. Tack och lov togs det bort för ett tag sedan.

  5. Apoteksmonopolet ”togs bort” i Danmark för typ ett år sen. Så det kan de väl inte tycka är så förbudsaktigt. Dessutom är det mer besvärligt att handla nässprej i en vanlig butik än på apoteket. man får en lapp och så ska man gå nån annanstans och hämta ut det, vid en disk och jag vet inte vad….

    Det värsta förbudet är lukkeloven, alltså att affärerna inte får hålla öppet när de vill, typ söndagar. Man får heller inte bo året runt i ett sommarhus. Och bilarna är 3 gånger så dyra som i Sverige pga skatterna.

  6. Eva: Jo, jag vet. Precis som du upplever jag det varje dag (jag bor också i Danmark). Men det är fortfarande vad de själva, baserat på min umgängeskrets, anser om Sverige. Inte jag. Jag har ganska annan syn på Sverige från mitt perspektiv än dem.
    Tack och lov har de flesta butiker numera öppet på söndagarna. Iallafall Aldi, Netto, Fakta, Brugsen och Bilka.

  7. Det som jag reagerar mot är inte att danskarna säger förbusdssverige, men att svenskarna tror att det är sant. Det är därför jag alltid ”hugger” på den diskussionen.

    Var bor du nånstans? Jag bor i Høje-Taastrup.

  8. Eva: Jo, men det är ganska skoj att reta danskarna med det. Jag bor ”lite” längre nordpå i Brønderslev kommun.

    • Jan Bruun Andersen
    • Posted februari 7, 2008 at 2:24 e m
    • Permalink
    • Svara

    Och så var där dagens artikel i Expressen om kvinnan som inte hade bälte på sig i bussen i Borlänge. Och fick 1500 kronor i böter.

    Och Alliansens senaste förslag om att man inte får teckna en tillägsförsäkring som ger mera än 75% i sjukpenning.

    Jo, jo – ni kan det där med förbud ni svenskare.

  9. Jan: Men bilbälte är det också krav på att använda i Danmark vad jag vet.

    Det med försäkringen håller jag däremot med om, det är trist. Kan förstå om det var från statligt håll ersättning på max 75% och att man fick fixa resten på egen hand (eftersom det inte är bidrag).

    • Jan Bruun Andersen
    • Posted februari 8, 2008 at 2:13 e m
    • Permalink
    • Svara

    Japp – där är också bältetvang i Danmark 😦


Kommentera

