Skip navigation

När jag är i Sverige stör jag mig ofta på att TV4 är extremt dåliga på att hålla tiden på sina program. Inte nog med att de börjar många minuter försenade, de avbryter dessutom programmen både på olämpliga tidspunkter och mest hela tiden. Nu är inte Sverige det enda land som dras med försenade TV-program. En undersökning har gjorts bland de danska tv-kanalerna, och då fann man att de statligt ägda kanalerna var både bäst och sämst. DR1 och DR2 höll tiden riktigt bra. Det förstår jag, för jag missar nästan alltid början av ett program här. Okej, jag ser inte så våldsamt ofta på TV, och speciellt inte på DR som nästan bara visar deckare dygnet runt.

Den tredje statligt ägda (men reklamfinansierad) kanalen, TV2, var däremot sämst bland alla danska tv-kanaler. Över 98% av alla program som skulle börja klockan 2000 startade efter 2005… Och ja, det har jag stört mig på många gånger. Men, det finns en stor förmildrande omständighet som gör detta uthärdligt, de visar inte reklam inne i program, vilket betyder att de inte avbryter stup i kvarten som TV4 gör. Istället lägger de en multumlång reklampaus mellan två program, och det är denna paus som drar ut på tiden så våldsamt mycket. Varje program, som skall starta klockan 2000, är försenade över 6 minuter. Det blir ett och ett halvt dygn försening, enbart kl 2000, på ett år. Det ni…

Ett citat som är ganska träffande, som kommer från informationschefen på SBS Net, är

Man skal opfatte eksempelvis sendetidspunktet kl. 20 som det tidspunkt, hvorfra et program kan starte

Jaha? Det tycker jag är en usel utgångspunkt. Hur långt efter starttiden får ett program börja då? 1 timme?

Mer om , , , .

Kommentera

