Skip navigation

Man kan tycka att svenskarna är ett sekulärt folk, och visst är de det i stor utsträckning. Förvisso röstar de fortfarande in nutjobs i form av Kristdemokratern i Riksdagen, men å andra sidan röstar de också in diktaturkramande kommunister i Vänsterpartiet samt tillväxtfientliga och civilisationshatande grässtrån i Miljöpartiet. Världen är ju inte helt perfekt… uppenbarligen. Trots denna skavank är det ”bara” en tredjedel av svenskarna som håller Bibeln som någon form av rättesnöre i vardagen, enligt Sifo. Jag sållar mig till de knappa två tredjedelar som inte håller någon skrift som rättesnöre, och anledningen till det är att jag har mycket svårt att förstå varför mina värderingar skall grundas utifrån vad andra skriver. Åtminstone inte medvetet.

Jag är mycket väl medveten om att sökandet inåt förmodligen är nästa stora grejj. Vi hade stort privatkapital som rättesnöre under 1980-talet och ”pimp the vardag” under 1990-talet. Nu är det sökandet efter sig själv som kommer att gälla framöver. Vi har redan sett ett stort uppsving för det på senare år. Om det också gett ett uppsving för ökad religiositet känner jag inte till, men det verkar inte ha gett något större avtryck i opinionen. Kanske istället har intresset ökat för alternativa trosuppfattningar bortom de traditionella från bokens folk eller liknande.

Wikipedia kan vi studera hur gudstron ser ut runt om i Europa. Norden är ganska normal jämfört med övriga Europa, bortsett från Sverige som verkar vara ”bäst i klassen” vad gäller att inte tro på gud. Notera att andelen svenskar som faktiskt tror på någon form av ”gud” är över 50%, men att endast 15% av dessa tror på en ”låt-den-utan-synd-kasta-första-stenen”-Gud. Övriga tror på någon form av ande eller kan inte riktigt precisera vad det är de tror på.

Danmark markeras som något mer troende än Sverige. Trots att jag bor där är det inget jag personligen märkt av har satt sin prägel på folks moraliska uppfattning enligt traditionella mått. Tvärtom. Några är troende men är betydligt mer välkomnande mot homopar än traditionella sekuläriserade svenskar. Men mycket beror på vem man umgås med. Dessutom sätter ju kristdemokrater i parlamentet måttstocken. Tack och lov så finns dessa inte representerade i Folketinget i Danmark (även om ett sådant parti finns). Måste vart guds hand som barmhärtigt nog lät dem försvinna ut i kylan vid 2005 års val.

7 Comments

    • Bengt de Paulis
    • Posted januari 16, 2008 at 10:51 e m
    • Permalink
    • Svara

    JO jag tror på Gud! 🙂

    Jag anser också att hela västerländska samhällssystemet har rötterna i 2000 år av kristendom.

    Sedan kan man ju välja att stå inne i eller utanför den kristna tron,
    men likafullt omfattas man och alla av den svenska lagen, som har rötterna djupt i den kristna etikens mylla.

    Här ett nytt modernt tillskott till moral&etik,
    med rötterna i Orienten.

    Månne detta kan påverka vårt samhälle kommande 1000 år lika mycket som kristendomen gjort!

    Samma eviga budskap om Kärlek och Medmänsklighet, (i en allt andligt kallare värld)
    Familjeideal inte bara i egna familjen, utan i den världsfamilj som blir alltmer uppenbar genom klimatförändringar och andra Globala inslag.

    http://www.euro-tongil.org/swedish/6t4.htm#I19

    THE FAMILY ROOTED IN ABSOLUTE SEXUAL ETHICS, WHICH IS THE MODEL FOR GOD’S ABSOLUTENESS, PEACE AND IDEAL, AND THE GLOBAL KINGDOM
    http://www.ffwpu.org.hk/pm/pm.html

    Mvh /Bengt
    Finland

  1. Ja, att de svenska lagarna är genomsyrade av kristenom har jag inte sagt något emot. Det är inget konstigt att de är det eftersom det är från det hållet vi kommer. Trots det håller inte jag någon text som rättesnöre i livet, inte ens lagboken. Jag gör gärna selektiva överträdelser av lagen, som att köra för snabbt eller då och då betala något svart – medvetet. Dessutom har jag fortfarande väldigt svårt för den extremt heteronormativa moralism som texttroende kristna ofta vill utöva på andra. Situationen har blivit bättre, men är långt ifrån bra.

  2. Hej Svensken! (jag är också (riks)svensk fast i Finland :-))

    ”…extremt heteronormativa moralism som texttroende kristna ofta vill utöva på andra…”

    Kan du ge exempel på ovan citat.

    Tag exempelivis 10 Guds bud.
    Jag tror inte du vill bryta mot någon av dom MEDVETET. 🙂

    Jag tror du känner…att du gör fel när du medvetet kör för fort, eller betalar svart.
    Om alla hela tiden ghjorde så skulle vi ju få kaos både i trafik skatter och ekonomi.

    Det är inte texten som är rättesnöret utan andan budksapet
    att behandla andra som oss själva
    Älska alla osv…

    Gör vi det behövs varken svenska Lagboken eller Bibeln/Koranen osv…

    Människans kluvan personlighet i gott/ont är roten till moralsik konflikt mellan vad vi tänker och gör.

    Se här (vad jag tror) roten till det onda:
    http://www.euro-tongil.org/swedish/6t3.htm#I13

    Och slutliga Lösningen (som jag tror på):
    http://www.euro-tongil.org/swedish/6t8.htm#I51

    Mvh /Bengt
    rikssvensk i Kyrkslätt
    Finland

  3. Ett tydligt exempel är att man inte vill inkludera samkönade i begreppet ‘äktenskap’. Däremot säger jag inte att det inte finns kristna som vill det. Dem finns det mängder av, och speciellt dem jag umgås med (vilket bland annat inkluderar en präst).
    Nej, jag känner inte att jag gör fel när jag kör i 130 kmh på en motorväg. Verkligen inte i Sverige, eftersom fartgränsen i Danmark, där jag bor, är just 130 kmh.
    Det poängen var är att få håller en text som rättesnöre i jämförelse med en samhällelig norm/moral, oavsett vart den ursprungligen kommer ifrån (text eller inte).

  4. Människor i moraliskt förfall skapar samhällets moraliska förfall, lika mycket som en människas psykiska förfall även påverkar kroppen.
    Vi ser ju tydligt hur samhället har förvandlats till en kall och våldsam plats där hedonismen och individens egna lustar och perversioner uppmuntras och dygd och familjen etc. hånas.

  5. Hakon, du är komisk. ”Individens egna lustar och perversioner uppmunstras och dygd och familjen etc. hånas”… Det var nog bland det roligaste jag hört på länge.
    Länge leven individens egna lustar!
    Länge leve perversioner! (iallafall kinky sex 😉 stackars alla perversa heterokillar som inte längre skulle få dreggla över sexiga underkläder, eller håriga läderbögar som inte får ha kukring)
    Ut med kärnfamiljen som norm, in med diversitet!
    Ut med kyrklig moral och pekpinnar, in för personlig frihet!

  6. ”Människor i moraliskt förfall skapar samhällets moraliska förfall, lika mycket som en människas psykiska förfall även påverkar kroppen.
    Vi ser ju tydligt hur samhället har förvandlats till en kall och våldsam plats där hedonismen och individens egna lustar och perversioner uppmuntras och dygd och familjen etc. hånas.”

    Ja, Sverige är ju en mycket våldsammare och kallare plats än mer kristna länder som USA, Italien och Polen. Och det måste ju givetvis bero på det moraliska förfallet i avsaknad av religion…

    Titta på http://www.vexen.co.uk/countries/best.html under secularisation. ”This data supports ‘Secularisation Theory’: That the more developed countries are less religious. In other words: Religion declines as society advances. As such, points were awarded for lack of religion. The USA is the only developed OECD country to appear above 50%. ”
    Det är ju inte så att det varmare och mindre ”moraliskt förfallna” USA har störst andel fattiga av alla I-länder i världen. Eller…?


Kommentera

